Sport in sarcina, pentru o nastere usoara si un bebelus sanatos

sport in sarcina doar sub supravegherea unui antrenor

Un stil de viata sanatos te ajuta sa gestionezi cresterea in greutate in timpul sarcinii, sustinand in acelasi timp sanatatea bebelusului. Alegerea unor alimente sanatoase, dar si practicarea unui sport in sarcina sunt extrem de importante pentru a te mentine in forma si a te pregati pentru travaliu, nastere, dar si pentru a scurta perioada de recuperare. Chiar daca te simti mai obosita si ai dureri de spate, daca nu ai o sarcina cu risc, practicarea execitiilor fizice aduce numeroase beneficii. Vorbim in continuare despre cum te ajuta sportul in sarcina si de ce este important sa tii greutatea sub control.

Sportul in sarcina si tinerea sub control a greutatii

Chiar daca nu ai mai facut miscare de ceva vreme, perioada sarcinii poate fi un moment grozav pentru a deveni activ. In plus, practicarea unui sport in sarcina, alaturi de o alimentatie sanatoasa, contribuie la mentinerea unei greutati optime.

Kilogramele in plus dau batai de cap femeilor inca din faza de preconceptie. Cercetarile arata ca un indice ridicat al mesei corporale dauneaza fertilitatii, prin inhibarea ovulatiei regulate. In timpul sarcinii, din cauza kilogramelor in plus, creste riscul aparitiei diferitelor complicatii. Acestea sunt:

  • avort spontan;
  • nasterea unui fat mort;
  • avort spontan recurent;
  • diabet gestational;
  • preeclampsie generate de hipertensiune arteriala;
  • probleme cu inima;
  • apnee in somn;
  • nevoia de cezariana si riscul de complicatii ale cezarienei.

Indicele de masa corporala si nevoia de sport in sarcina

De asemenea, obezitatea mamei are efecte si asupra bebelusului. Un indice de masa corporala ridicat in timpul sarcinii a fost asociat cu un risc crescut de aparitie a diferitelor probleme de sanatate pentru un copil, respectiv:

  • tulburari congenitale;
  • macrosomie fetala;
  • astmul copilariei;
  • obezitate infantile;
  • probleme cognitive si intarziere in dezvoltare.

In aceste conditii, intrebarea fireasca ce apare este: cat de mult pot sa ma ingras in timpul sarcinii?

beneficii sport in sarcina

Ca parte a raspunsului, inainte de toate, este important sa iei in considerare greutatea de dinainte de a ramane insarcinata pentru a vedea care este limita de kilograme pe care le poti acumula. Sfatuieste-te cu medicul tau pentru a-ti tine sub control greutatea pe tot parcursul sarcinii.

Sport in sarcina: indicele de masa corporala

Astfel, in functie de greutate si inaltime, exista aplicatii online ce iti pot calcula indicele de masa corporala (IMC). Iti prezentam o scala a valorilor acestuia pentru a te putea orienta.

  • Daca IMC obtinut este sub 18.5, atunci esti o persoana cu un IMC subponderal
  • Un IMC cuprins intre 18.5 si 25 este normoponderal.
  • IMC cuprins intre 25 si 30 este supraponderal.
  • IMC intre 30 si 40 indica obezitate de grad I.
  • IMC peste 40 semnaleaza obezitate de grad II.

Astfel, iti aratam in continuare care sunt normele in ceea ce priveste recomandarile referitoare la numarul de kilograme pe care le poti acumula in sarcina, in functie de indicele de masa corporala.

  • pentru sarcina unica: daca ai un IMC de 30 sau mai mare si esti insarcinata, cresterea in greutate recomandata este de aproximativ 5 pana la 9 kilograme.
  • pentru o sarcina multipla: daca ai un IMC de 30 sau mai mare, cresterea in greutate recomandata este aproximativ 11 pana la 19 kilograme.

Screening pentru persoanele cu IMC mai mare de 30

Atentie! Daca ai un IMC de 30 sau mai mare, ai nevoie ca medicul sa iti monitorizeze indeaproape sarcina. Totodata, ti se poate recomanda testarea precoce pentru diabet gestational.

Pentru gravidele cu risc mediu de diabet gestational, un test de screening numit test de toleranta la glucoza este adesea efectuat intre saptamanile 24 si 28 de sarcina. Daca rezultul testului arata ca nivelul de glucoza se afla in intervalul standard, probabil ca vei repeta testul de screening intre saptamanile 24 si 28 de sarcina. Daca rezultatele arata ca nivelul de glucoza din sange este ridicat, vei avea nevoie de teste suplimentare. Totodata, ti se va recomanda sa iti monitorizezi si sa iti controlezi glicemia.

Poti afla mai multe informatii despre aceasta afectiune in articolul Diabetul gestational, boala ascunsa care iti poate afecta sarcina .

Din cauza greutatii ridicate, si ecografiile sunt realizate cu dificultate. Si asta pentru ca ultrasunetele patrund greu in tesutul adipos abdominal. Acest lucru poate interfera cu eficacitatea ultrasunetelor fetale.

Daca ai o greutate ridicata, la prima vizita prenatala ti se va recomanda si screeningul pentru apnee obstructiva de somn. Afectiunea este o tulburare de somn potential grava care face ca respiratia sa se opreasca si sa inceapa in mod repetat in timpul somnului. Femeile care au apnee obstructiva in somn in timpul sarcinii prezinta un risc crescut de preeclampsie si alte complicatii.

Informeaza-ti medicul despre orice fel de afectiune de care suferi astfel incat sa iti poti gestiona corect starea de sanatate pe perioada sarcinii, dar si sa controlezi cresterea in greutate. Poti face o programare chiar acum la unul dintre specialistii Dacia Medical Center, la 0766536553.

Sport in sarcina si dieta, solutii pentru a tine greutatea sub control

Nu exista o abordare unica pentru a tine sub control greutatea in timpul sarcinii. O dieta sanatoasa, precum si sportul in sarcina te vor ajuta insa in acest scop, dar si sa te bucuri de sanatate pentru tine si bebelusul tau.

sport in sarcina

Pe langa ajutorul dat in controlul greutatii, in timpul sarcinii, exercitiile fizice contribuie la reducerea:

  • durerilor de spate;
  • constipatiei,
  • balonarii;
  • umflarii picioarelor sau a mainilor.

De asemenea, practicarea unui sport in sarcina imbunatateste starea de spirit si nivelul de energie, dar te ajuta si sa dormi mai bine. Totodata, sportul in sarcina contribuie la tonusul muscular, ofera forta si rezistenta. Alte beneficii posibile ale practicarii unui sport in sarcina sunt si scaderea riscului de a dezvolta diabet gestational si scaderea sanselor de a fi nevoie sa nasti prin cezariana.

Afectiuni care impiedica sportul in sarcina

Inainte de a te apuca de practicarea unui sport in sarcina sau a oricaror exercitii fizice, cere sfatul medicului. Desi activitatea fizica este buna in sarcina, atat pentru mama, cat si pentru copil, medicul te poate sfatui sa nu faci efort daca suferi de:

  • unele forme de boli cardiace si pulmonare;
  • preeclampsie sau hipertensiune arteriala;
  • probleme cervicale;
  • sangerari vaginale persistente in timpul celui de-al doilea sau al treilea trimestru;
  • probleme cu placenta.

Daca suferi de oricare dintre aceste complicatii, efortul fizic ar putea duce la declansarea prematura a travaliului.

Sport in sarcina: 30 de minute de exercitii fizice in fiecare zi

Pentru majoritatea femeilor insarcinate, se recomanda insa cel putin 30 de minute de exercitii de intensitate moderata in fiecare zi. Poti opta pentru a merge la sala de fitness. Sub supravegherea atenta a unui antrenor personal, poti practica exercitii adaptate starii si nevoilor tale. Daca nu te-ai mai antrenat de ceva vreme, tine cont de urmatoarele recomandari:

  • incepe cu perioade scurte, de cate zece minute de exercitii fizice pe zi.
  • Creste durata exercitiilor fizice la 15, apoi 20 de minute si asa mai departe, pana ajungi la 30 de minute zilnic.
  • Daca ai facut fitness si inainte de sarcina, in functie de recomandarea medicului, probabil ca vei putea sa continui sa te antrenezi la acelasi nivel.

Cel mai important este sa ramai motivata in a practica exercitii fizice pe toata durata sarcinii, sa faci loc sportului in programul tau si sa te tii de planul zilnic.

Semne ce impun oprirea sportului in sarcina

Atentie! Pe cat de important este sa faci sport in sarcina, pe atat de important este sa urmaresti semnele aparitiei unei probleme. Opreste imediat exercitiile fizice daca incepi sa ai:

  • sangerare vaginala;
  • ameteala;
  • durere de cap;
  • dificultati crescute de respiratie inainte de a incepe exercitiile;
  • dureri in piept;
  • contractii uterine dureroase care continua dupa odihna;
  • scurgeri vaginale;
  • durere sau umflare a gambei;
  • slabiciune musculara care afecteaza echilibrul;

Sport dupa nastere

Exercitiile fizice joaca un rol important in mentinerea sanatatii atat pe perioada sarcinii, dar si dupa sarcina. Dupa ce ai nascut, practicarea unui sport te ajuta sa te recuperezi mai repede, sa combati oboseala si sa obtii un tonus mai bun. Dincolo de toate acestea, cel mai important beneficiu este ca exercitiile fizice dupa nastere te ajuta sa scapi de kilogramele acumulate in timpul sarcinii.

sporturi interzise in sarcina

Pentru a preintampina astfel de probleme, poti opta pentru un program de fitness 100% personalizat, cu
servicii de slabire si tonifiere garantate.

De obicei, aproximativ 13 kilograme se pierd imediat dupa nastere si alte 5 pana la 15 kilograme in primele sase saptamani. Poate dura sase luni pana la un an pentru a scapa de restul si a ajunge la greutatea dinainte de a ramane insarcinata.

Poti afla mai multe informatii despre beneficiile exercitiilor fizice in articolul Sport dupa nastere: cum sa te recuperezi prin miscare.

Daca ai nascut si vrei sa te intorci cat mai repede la sala de fitness, atunci cu siguranta te intrebi la cat timp o poti face dupa nasterea bebelusului. Potrivit specialistilor, daca ai avut o sarcina sanatoasa si o nastere vaginala normala, poti incepe sa faceti exercitii in cateva zile de la nastere, daca te simtiti pregatit.

Incepe cu exercitii usoare, crescand durata de timp de la 5 la 30 de minute pe zi. Un obiectiv bun este sa reusesti sa faci 150 de minute de miscare pe saptamana, pana la sase saptamani dupa ce ai nascut, la fel ca toti adultii.

Daca ai avut o nastere prin cezariana sau cu anumite complicatii, atunci sfatuieste-te cu medicul despre cand ai putea sa reiei exercitiile fizice. Poti face o programare la 0766536553, pentru a obtine cel mai bun sfat de la specialistii Dacia Medical Center.

surse: mayoclinic.org; nhs.uk; americanpregnancy.org

Echipa Dacia Medical Center

Echipa Dacia Medical Center

0 0 Voturi
Article Rating
Aboneaza-te
Primeste notificari pentru

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
...ai o intrebare? lasa-ne un comentariux